Sunday, April 24, 2011

BaNgKiT DaRi KeSiLaPaN...

Bismillah...


Kita sebagai hamba yang lemah tidak akan terlepas daripada membuat kesilapan.. Takut? Tidak tahu apa nak buat? Bagaimana nak selesaikan? Jangan risau.. Jangan bersedih.. Sahabat2 yang mulia.. Antum semua boleh tangani kesilapan itu dengan bijak.. Ayuh.. Ceriakan semula emosi sahabat2 yang mulia.. Tips ikhlas dari ana..


  1. Terima kesilapan yang anda lakukan..
  2. Bersedia untuk meminta maaf..
  3. Jika kesilapan kita melibatkan orang lain, berterus terang dengannya..
  4. Jika ada kesilapan yang memalukan orang lain, segera atasinya..
  5. Jika anda tidak dapat membaiki kesilapan itu, minta bantuan orang ke-3 sama ada keluarga, kawan2 atau orang yang anda percayai..


Sahabat2 yang mulia.. amik waktu.. pegi jumpa mane2 sahabat kita.. pegi jumpa mane2 lecturer.. mintak maaf kat mereka.. 


Ye Pehe.. kamu boleh.. Allah bagi tangan.. kaki.. mulut.. lidah.. pegi mintak maaf dengan mereka..

Tuesday, April 19, 2011

Bahagian Terbaru..

Bismillah..

Haha.. Alhamdulillah.. Baru pandai buat bahagian terbaru ni.. Iaitu bahagian "Cerita Teladan"..



Info bahagian ini:
1. Link pada cerita teladan yang dipostkan pada HOME..
2. List cerita teladan..
3. Moga2 memudahkan sesapa yang nak cari cerita teladan..

Selamat2.. (^^,)

Sunday, April 17, 2011

Cintailah Rasulullah..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Video ini didownlod dari FB Tarmizi.. Saksikanlah..

video


Xtau nak cakap ape sahabat2 yang mulia..
Nangis tengok video ni..
Sahabat2 yang mulia..
Farhan cadangkan sahabat2 yang mulia..
downloadkan video ni..
kongsi dengan sesiapa..
hayati..
kasih x kita pada Rasulullah?

Wallahu'alam..

Friday, April 15, 2011

Ujian BBM..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Hari ni, 15 April 2011.. Aku mendapat ujian dari Allah.. Sewaktu menghantar Bahan Bantu Mengajar (BBM) petang tadi.. HUJAN... Sahabat2 sekalian.. Ruyup Carta Nombor.. Basah Permainan Matematik.. Sedih rasenye.. Nak bg instruction cara penggunaan pun dah xde mood tadi depan Cik Siti.. "Hati yang sedih dan hiba mampu bertopengkan senyuman saje.." Dah la Isnin ni (18 April 2011), ada pameran Jabatan Ilmu Pendidikan.. (iaitu pameran BBM, Model kelas KBSR, DLL)..

Macam mana ni Ya Allah.. hamba-Mu buntu.. Moga2 diri hina ini mampu untuk bangkit semula dan dipermudahkan urusan oleh-Mu.. "Engkaulah tempat kami sembah dan kepada Engkaulah tempat kami memohon pertolongan.." (1:5) Amin..

Ada hikmah yang Allah sembunyikan disebalik kejadian..



Terima kasih pada Chah, Ina, dan Cik Siti di atas teguran nasihat dan kata2 semangat kalian..

Tuesday, April 12, 2011

Terima Kasih Alif.."

Bismillah..


Sudah lama rasanya x tulis pape pun.. sibuk dengan assigment.. banyak2.. mungkin terasa sibuk dengan kerja disebabkan diri hina ini kurang menyibukkan diri untuk bersama Allah.. (Solat Berjemaah.. Baca AQ.. Istighfar.. Selawat.. Mathurat.. Dhuha.. Tahajud.. Puasa sunat..) Ampunkan dosa hamba-Mu ini.. Hamba malu nak meminta kepada-Mu, Ya Allah..

Syukur kepada Allah.. kerana mengurniakan daku seorang sahabat yang baik.. selalu mendoakan kawan2nya.. menasihati kawan2nya.. mengajak buat baik..

Dikala IMANku down semalam.. Jemaah isya' ntah ke mana.. AQ ntah ke mana.. Alif datang ke bilik..


Alif:
"Assalamu'alaikum.. Pehe.. sihat? Ganggu ke?"


Aku:
"Wa'alaikummussalam.. alif.. alhamdulillah.. sihat.. x ganggu pun.."


Alif:
"Aku nak tanye ni pehe? Aku datang nak konpemkan cara solat yang betul dengan ko.. yang macam ustaz UIA cakap time kuliah maghrib aritu.. Aku nak ajar adik2 aku.."


(Pandai alif memulakan perbualan..)


Aku:
"Cuba ko tunjuk.. nanti aku semak.."


(10 minit kemudian.. aku bagi buku "sempurna Solat pad Alif untuk rujukannya..)


Aku:
"untuk maklumat tambahan, amik buku ni.. Rujuk.. Aku pun bukan tahu sangat.. dalam mod belajar lagi aku ni.."


Alif:
"K la pehe.. Aku bukan ape.. ye la.. mane la tau kita solat tunggang terbalik selama ni.. tapi rupa2nya salah.. takut jugak.. sbb tu aku rase nak blajar balik.. Dengar ceramah ustaz aritu.. banyak ilmu baru aku dapat.. lengkap dengan dalil ustaz tu bagi.."


Aku:
"Aku pun belajar jugak lip.."


Alif:
"Eh pehe.. tu serban tu.. apasal x pakai? Pakai la.."


Aku:
"aku malu la Alip.. Aku bukan baik pun.. nanti ape orang kata.."


Alip:
"Eh, pehe xleh gitu.. kita pakai kerana nak ikut sunnah.. hiraukan ape orang kata.. Kita buat ni kerana kita sayang Rasulullah.. Turun berjemaah pun sebab kita sayang Rasulullah.. Baca Aq pun sebab kita sayang Rasulullah.. Kasihan Rasulullah dulu2.. Nak sebarkan Islam.. Sampai ikat perut baginda dengan batu2.."


Aku:
"..........."



Diam seribu bahasa.. Teguran itu biasanya bersifat membina.. Kerana apa yang tidak kita sedar kadang2 orang sudah sedar terlebih dahulu.. Persepsi kita lain.. Persepsi orang lain.. 


"Terima kasih alip.."